Zalaegerszegen, a Zalai Finomító területén a 3 millárd forintos beruházás 75%-át a MOL saját forrásból biztosítja, 25%-át pedig állami támogatásból, a Nagyvállalati Beruházási Támogatási Program keretében finanszírozza.
Varga Mihály pénzügyminiszter, Balaicz Zoltán Zalaegerszeg polgármestere, Vígh László, országgyűlési képviselő és Hernádi Zsolt, a MOL elnök-vezérigazgatója ünnepélyes keretek között rakta le az új gumibitumen üzem alapkövét Zalaegerszegen.
A gumibitumen üzem várhatóan a 2020-as útépítési szezonban, évi 20 ezer tonna kapacitással már termelni fog. A MOL gumibitumennel nagyobb terhelhetőségű, kisebb fenntartási költségű és tartósabb aszfaltutak építhetők. A tartósságot jól mutatja, hogy a gumibitumennel készült utakon még nem képződött kátyú, pedig a legrégebbi, kísérleti útszakasz 15 éves.
A környezetbarát technolgógiával készülő és kiemelkedő eredményeket mutató gumibitumen elsősorban a hazai piacra készül, és az útépítésben hasznosítják. Aszabadalmaztatott technológia a MOL és a Pannon Egyetem szakembereinek közös sikere. A 3 milliárd forintos beruházásban épülő új üzem a gumibitumen gyártásához évi 3 ezer tonna gumiőrleményt használ fel, amely mintegy félmillió használt gumiabroncs újrahasznosításához járul hozzá. Ez a mennyiség az évente keletkező hazai gumiabroncs-hulladék 8-10 százaléka. Az éves szinten legyártott 20 ezer tonna gumibitumen 200 km 2x1 sávos új főút megépítését vagy 600 km 2x1 sávos út felső rétegének felújítását teszi lehetővé.
„A 2030-as stratégiánkban előtérbe helyezzük a környezetbarát, kis mennyiségű, innovatív termékek gyártását. Készek vagyunk mindig a változások élére állni: a MOL gumibitumen olyan szabadalmazott technológiánk, melyet egyedül mi tudunk a kelet-közép-európia régióban. A számítások szerint a gumibitumen 30 éves életciklusra vetített költsége akár 30%-kal alacsonyabb lehet, ez a megtakarítás a gumibitumen széleskörű alkalmazásának nemzetgazdasági jelentőségére is rámutat. Ráadásul a környezeti lábnyomot is csökkentjük, és csöndesebb, kátyumentes utakon autózhatunk Magyarországon” – mondta Hernádi Zsolt, a MOL elnök-vezérigazgatója.
„Eredményes a Nagyvállalati Beruházási Támogatási program, amelynek eredményeként már 160 milliárd forintnyi fejlesztés valósult meg Magyarországon” - jelentette ki Varga Mihály. A miniszter a vállalat beruházásáról szólva elmondta: „a MOL-csoport új üzemének megépülése hozzájárulhat ahhoz, hogy Magyarországon is jobb minőségű utak épüljenek.”
A zalai régióban több mint 80 évre nyúlik vissza a MOL szénhidrogén-termelési, és több mint 65 évre a finomítási tevékenysége. A Zalai Finomítóban 2012-ben avatták fel a ma is működő, évi 5 ezer tonna kapacitású gumibitumen üzemet, az új üzem a megnövekedett keresleti igényekre reagálva épül majd. Az új üzem hozzájárul a Zalai Finomító hatékony üzemeltetéséhez, és a jelenleg mintegy 100 dolgozót foglalkoztató finomító munkahelyeinek megőrzéséhez.
Az elmúlt hat évben 60 km útszakasz épült vagy újult meg Magyarországon a gumibitumen felhasználásával, ez mintegy 150 ezer darab elhasznált gépkocsi gumiabrocsból származó gumiőrlemény hasznosítását jelenti.
Szóljon hozzá...
Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | ||