A Gazdasági Versenyhivatal azért indította el ezt az oldalt, a kapcsolódó telefonos ügyfélszolgálatot, és azért tájékoztat hirdetéseken keresztül, hogy a fogyasztók megismerhessék a fogyasztói csoportok sajátosságait, az ezek ajánlataival kapcsolatos veszélyeket, és tudatosabban dönthessenek.
Tájékozódjon Ön is!
Miért kell óvatosnak lenni a fogyasztói csoportok ajánlataival?A fogyasztói csoport egy vásárlási társulás, amelyben a csatlakozók vállalják, hogy előre bizonyos részleteket fizetnek, és az így felgyülemlett összegekből a tagok bizonyos időközönként sorra megszerezhetik egy meghatározott áru (pl. lakás vagy autó) tulajdonjogát, vagy igénybe vehetnek egy adott szolgáltatást. A rendszer ugyanakkor számos olyan elemet tartalmaz, ami jelentős bizonytalanságot rejt az ügyfelek számára, ám ezekre nem hívják fel kellően az emberek figyelmét. Ennek eredménye a remélt haszon helyett jó eséllyel csak évekig tartó bosszúság és akár több százezer forintos veszteség lesz.
A legtöbben azt panaszolják, a hirdetésekből nem derülnek ki számukra egyértelműen a konstrukcióval kapcsolatos legfontosabb információk, veszélyek.
A hirdető cégek általában azzal hitegetnek, hogy a banki feltételeknél sokkal kedvezőbben, jövedelemigazolás nélkül, akár KHR/BAR-listásként is gyorsan és könnyen enyhíthetnek pénzügyi gondjainkon. Az általuk nyújtott megoldás kölcsönnek tűnik, holott nem az.
A fogyasztói csoportok ugyanis nem adnak pénzt, hanem csak vásárlási jogot. Ráadásul nem kis részben a vak szerencsén múlik, hogy valaki mikor jut ehhez hozzá.
Így a legtöbben hónapokon vagy éveken keresztül hiába várnak a remélt forrásra, ahelyett, hogy megoldódna a pénzügyi gondjuk, egyre nagyobb kiadásba hajszolják magukat.
Ha a fentiekhez hasonló gyanús hirdetést lát, és bizonytalan, elfogadja-e ajánlatukat, hívjon minket a 06 80 48 48 48-as számon vagy írjon e-mailt a nedoljonbe@gvh.hu címre, mielőtt bedőlne nekik! Részletek:
http://www.nedoljonbe.huHonnan tudhatom, hogy fogyasztói csoporttal van dolgom?A fogyasztói csoportok hirdetései rendszerint bulvárlapokban, ingyenes reklámkiadványokban jelennek meg.
A leggyakrabban direkten kiírják, hogy BAR-listásoknak, nyugdíjasoknak is nyújtanak szolgáltatást, vagy kifejezetten nekik szegezik a kérdést: „BAR-listás? Nyugdíjas? Nem kap hitelt?”
Gyors, egyszerű, a banki hiteleknél könnyebben megszerezhető pénzügyi megoldásnak tüntetik fel a szolgáltatásukat.
A hirdetések kinézetük alapján azt a hatást keltik, mintha hitelt/kölcsönt kínálnának, még akkor is, ha néhány esetben (általában kisebb betűkkel) utalnak rá, hogy hitelt, kölcsönt nem nyújtanak. Ezek a cégek nem bankok vagy egyéb pénzintézetek, valójában nem pénzügyi szolgáltatást kínálnak.
Többnyire feltüntetnek példákat a „megszerezhető” összegekre és a hozzájuk tartozó törlesztőrészletekre és futamidőkre vonatkozóan, pl.: 3 millió havi 10 000 Ft.
Némely esetben feltüntetik a „fogyasztói csoport” kitételt (a legtöbbször apró betűkkel), ám azt nem fejtik ki, hogy ez mit jelent pontosan, és mi a lényege.
A legtöbb esetben nem szerepeltetik saját cégnevüket.
Általában csak ügynökök, közvetítők útján érhetők el a megadott telefonszámokon, és ők tartják a kapcsolatot az ügyféllel a szerződéskötéskor is.
Kihez fordulhatok? További információk és tájékoztatásA Gazdasági Versenyhivatal ügyfélszolgálatának munkatársai készséggel adnak tájékoztatást a fogyasztói csoportokkal kapcsolatban az alábbi, ingyenesen hívható zöld számon:
06 80 48 48 48
E-mailen is tehet észrevételt, kérhet információt:
nedoljonbe@gvh.hu
Postán is feladhatja levelét:
1245 Budapest 5. Pf. 1036